Kebijakan Pemerintah dalam Optimalisasi Pelayanan Publik: Studi Kasus pada Mini Mall di Desa Anggaswangi Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo

Authors

  • Ilham Yafie Arliansyah UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/ijps.2023.3.2.111-124

Keywords:

Policy, Government, Optimization, Public Service, Public Service Mall

Abstract

The presence of a Public Service Mini Mall in Anggaswangi Village, Sukodono District, Sidoarjo Regency. The purpose of this research is to know the actual and factual study of Government Policy in Mini Mall Services in Anggaswangi Village, Sukodono District, Sidoarjo Regency and to find out the supporting and inhibiting factors of Government Policy in Optimizing Services at Mini Malls in Anggaswangi Village, Sukodono District, Sidoarjo Regency. This research method uses a qualitative case study method with one variable, namely, Government Policy in Optimizing Public Services (Case Study on Public Service Mini Mall in Anggaswangi Village, Sukodono District, Sidoarjo Regency), it is influenced by 5 factors including, public policy always has a spesific goal. Public policies contain government actions, public policies are what the government is still doing, public policies taken are positive, public policies are based on statutory regulations that are binding and coercive. Supporting factors for optimizing public services at Mini Malls in Anggaswangi Village, Sukodono Subdistrict, Sidoarjo Regency. Coordination of Sukodono Subdistrict as the person in Charge of Optimizing Public Services in Mini Mall Public Services, Technological Advances. Meanwhile, the inhibiting factors for optimizing public services at the Mini Mall in Anggaswangi Village, Sukodono District, Sidoarjo Regency, are the limited service time during the COVID-19 pandemic, and the limited time for making e-KTP forms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustino. (2006). Dasar-Dasar Kebijakan Publik. Bandung : Alfabeta.

Ahmadi, R. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif .Yogyakarta: Ar-Ruzz Mendia. Budiardjo, M. (2008). Dasar-Dasar Ilmu Politik. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama. Bungin, B. (2001). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: UNAIR Press.

Dwiyanto, A. (2006). Mewujudkan Good Governance melalui Pelayanan Publik. Jogjakarta: Gadjah Mada University Pres.

Hafidudin, D. Manajemen Pemasaran Syariah dalam Praktik. Jakarta: Gema Insani Inpres Hardani. Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV.Pustaka Ilmu. Haryatmoko. (2011). Etika Publik. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Umum.

Komarudin, Manajemen Kantor Teori dan Praktek, Bandung: Triyenda Karya Moenir. (2005). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Moenir. (1992). Pendekatan Manusia dan Organisasi Terhadap Pembinaan Kepegawaian.

Jakarta: Haji Mas Agung

Moleong. J. L. (2018). Metodologi Penelitian Kualiatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Muwafik, S. (2010). Public Service Communication. Malang: UMM Press. Nasution. (2003). Metode Research Penelitian Ilmiah. Jakarta: Bumi Aksara

Nawawi, I (2009). Public Policy Analisis, Strategi Advokasi Teori dan Praktek. Surabaya: PMN.

Nugrahani, F, (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa.

Surakarta

Nugroho R. (2004). Reiventig Indonesia: Menata Uang Manjemen Pemerintahan Untuk Membangun Indonesia Baru Dengan Keuggulan Global. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Prastowo, A. (2011). Metode Penelitian Kualitatif: Dalam Perspektif Rancangan Penelitian.

Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

www.menpan.go.id diakses tanggal 1 Oktober 2020 Pukul 18: 00 WIB.

www.kemenkumham.go.id diakses tanggal 1 Oktober 2020 Pukul 20:00 WIB. www.dpmptsp.jatengprov.go.id diakses pada tanggal 01 Maret 2021 pukul 12.00 WIB. www.sidoarjokab.go.id diakses pada tanggal 01 Maret 2021 pukul 12.00 WIB. www.sukodono.sidoarjokab.go.id diakses pada tanggal 1 Maret 2021 Pukul 11.00 WIB. www.ombudsman.go.id diakses pada tanggal 1 Maret 2021 Pukul 11.00 WIB.

Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor: KEP/63/M.PAN/7/2003 Tentang

Pedoman Umum Penyelenggaraan pelayanan publik

Undang-UndangNomor 39 Tahun 1999 tentang Hak Asasi Manusia

Perda Kabupaten Sidoarjo No 31 tahun 2000 Tentang Susunan Organisasi dan Tata Kerja Badan- badan, Kantor-kantor di Lingkungan Pemerintah Kabupaten Sidoarjo Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Tahun 1993

Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara No 25 Tahun 2004

Downloads

Published

2023-10-16

How to Cite

Ilham Yafie Arliansyah. (2023). Kebijakan Pemerintah dalam Optimalisasi Pelayanan Publik: Studi Kasus pada Mini Mall di Desa Anggaswangi Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Indonesian Journal of Political Studies, 3(2), 111–124. https://doi.org/10.15642/ijps.2023.3.2.111-124

Issue

Section

Articles